روسازی راه‌آهن

روسازی راه‌آهن

تراورس بتنی B70

تراورس بتنی B70 شرکت سی‌بی‌جی با استفاده از روش Carousel تولید می‌شود. این تراورس برای استفاده در خطوط پرسرعت بالاستی با ريل 60E1 یا 50E4 و سيستم پابند W14 یا پاندرول توليد مي‌گردد. تراورس B70 متداول‌ترین تراورس بتنی روسازی خطوط ریلی است و به‌عنوان انتخاب بهینه در ساخت خطوط بالاستی با بار محوری 25 تن شناخته می‌شود.

مشخصات تراورس B70 شرکت سی‌بی‌جی:

  • کاربرد: خطوط اصلی
  • استاندارد: BS EN 13230، UIC 713R، نشریه شماره 301 و 355 سازمان مدیریت و
    برنامه‌ریزی کشور
  • عرض خط: 1435 میلی‌متر
  • پروفیل ریل: 60E1 / 50E4
  • شیب نشیمن‌گاه ریل: 1:20
  • بار محوری: حداکثر 25 تن
  • سرعت: حداکثر 250 کیلومتر بر ساعت
  • مساحت سطح زیرین تراورس: 6800 سانتی‌متر مربع
  • طول: 2600 میلی‌متر
  • عرض: 300 میلی‌متر
  • ارتفاع نشیمن‌گاه ریل: 214 میلی‌متر
  • کلاس بتن: C50/60
  • سیستم پابند: W14 یا پاندرول

تراورس بار محوری سنگین (30 تن)
Heavy Haul

تراورس مخصوص خطوط ریلی بالاستی با بار محوری سنگين شرکت سی‌بی‌جی (CBG HH) قابليت تحمل 30 تن بار محوری و سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را دارد. آزمون‌های تأیید طراحی این تراورس بر اساس استانداردهای BS EN 13230-1، BS EN 13230-2 و کد UIC 713R در سال 2016 میلادی در آزمایشگاه Italcertifer کشور ایتالیا انجام شده و تأییدیه‌های مربوطه از این آزمایشگاه و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دریافت شده است.

مشخصات تراورس HH شرکت سی‌بی‌جی:

  • کاربرد: خطوط بالاستی با بار محوری 30 تن
  • استاندارد: EN 13230 و UIC 713R
  • عرض خط: 1435 میلی‌متر
  • پروفیل ریل: 60E1
  • شیب نشیمن‌گاه ریل: 1:20
  • بار محوری: 30 تن
  • سرعت: حداکثر 160 کیلومتر بر ساعت
  • مساحت سطح زیرین تراورس: 7796 سانتی‌متر مربع
  • طول: 2600 میلی‌متر
  • عرض: 300 میلی‌متر
  • ارتفاع نشیمن‌گاه ریل: 223 میلی‌متر
  • کلاس بتن: C50/60
  • سیستم پابند: CBG HH

تراورس کوهان‌دار

تراورس بتنی B70 کوهان‌دار جهت استفاده در خطوط بالاستی با ريل 60E1 و سيستم پابند W14 توليد مي‌گردد. اين نوع تراورس با ايجاد فاصله‌ای بين ريل و تراورس فضای مناسبی جهت فرار شن و جلوگيری از تجمع آن ايجاد مي‌کند. تراورس بتنی B70 کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی به‌عنوان راه حلی برای خطوط بالاستی در مناطق کویری شناخته می‌شود.

مشخصات تراورس کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی:

  • رفع مشکل دفن شدن خطوط ریلی در اثر طوفان شن در مناطق کویری
  • کاهش هزینه نگه‌داری و تعمیرات نسبت به تراورس‌های معمولی در مناطق کویری

اسلب ترک

اسلب‌ترک جهت روسازی خطوط بدون بالاست و نیز در تونل‌ها و ايستگاه‌ها استفاده مي‌شود. از اسلب‌ترک به دلیل تأمین یکنواختی Stiffness خطوط راه‌آهن، در ساخت خطوط پرسرعت استفاده می‌شود. استفاده از اسلب‌ترک باعث پايداری بيشتر خطوط و کاهش چشمگير هزينه‌های نگه‌داری و تعمیرات آن مي‌شود. اسلب‌ترک شرکت سی‌بی‌جی جهت استفاده از سيستم پابند W14 تولید مي‌گردد.

مزایای اسلب‌ترک شرکت سی‌بی‌جی:

  • امکان اجرای سریع
  • هزینه نگه‌داری و تعمیرات اندک در بازه زمانی طولانی
  • تامین یکنواختی Stiffness خطوط ریلی (خطوط پرسرعت)
  • امکان استفاده از سیستم‌های پابند موجود

اسلب ترک کوهان دار

اسلب‌ترک کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی به‌عنوان راه حلی برای خطوط کویری شناخته می‌شود. بالاتر بودن نشیمن‌گاه ریل در این اسلب‌ترک‌ها موجب جلوگیری از تجمع شن و در نتیجه عدم دفن ريل مي‌شود. اسلب‌ترک‌های کوهان‌دار توليد شده در شرکت سی‌بی‌جی برای استفاده از سيستم پابند W14 عرضه مي‌گردد.

مشخصات اسلب‌ترک کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی:

  • امکان اجرای سریع
  • رفع مشکل دفن شدن خطوط ریلی در اثر طوفان شن در مناطق کویری
  • هزینه نگه‌داری و تعمیرات اندک در بازه زمانی طولانی
  • تامین یکنواختی Stiffness خطوط

 سیستم پابند W14

شرکت سی‌بی‌جی تنها تولیدکننده ست کامل ادوات پابند ریل در ایران است. سیستم پابند ریل W14 به عنوان متداول‌ترین سیستم پابند شناخته می‌شود که وظیفه اتصال ریل به تراورس یا اسلب‌ترک را بر عهده دارد. این سیستم وظیفه عایق کردن ریل، دمپینگ بارهای وارد شده به تراورس، توزیع تنش‌های اعمالی، کاهش ارتعاشات و کاستن از نویز سیستم و تامین Pull-out force را دارد و موجب دوام سیستم در برابر نیروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از عبور قطار می‌شود.

اجزای سیستم پابند W14:

  • فنر فولادی
  • پیچ فولادی
  • گاید پلیت
  • پد پلاستیکی
  • رول‌پلاگ

فنر سیستم پابند W14

فنر سیستم پابند W14 برای اتصال ریل به تراورس بتنی و تأمین پایداری ریل مورد استفاده قرار می‌گیرد. فنر W14 پایداری در برابر نیروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از عبور قطار را تامین می‌کند. این محصول از جنس فولاد فنر (EN 10089) تولید می‌شود. فنرهای W14 تولید شرکت سی‌بی‌جی با روش Dacromet 500 پوشش داده می‌شود.

 پیچ سیستم پابند W14

پیچ‌های فولادی پابند سیستم W14 شرکت سی‌بی‌جی طبق استاندارد UIC 864-1 تولید می‌شود و برای اتصال صحیح اجزای سیستم پابند به تراورس بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین مجموعه پیچ و رول‌پلاگ Pull-out resistance مجموعه پابند را تامین می‌کند.

پد پلاستیکی نشیمن‌گاه ریل سیستم پابند W14

پد پلاستیکی نشیمن‌گاه ریل در سیستم پابند W14 برای توزیع تنش و دمپینگ بارهای محوری وارده به تراورس و ایزولاسیون ریل استفاده می‌شود. ماده اولیه ساخت این قطعه، گرانول‌های خالص اتیلن‌وینیل‌استات است که از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی مانند دوپونت آمریکا و توتال فرانسه تهیه می‌گردد.

  گاید پلیت سیستم پابند W14

گاید پلیت از جنس پلی‌آمید 6 یا 6.6 تقویت‌شده با الیاف شیشه (30-35%) تولید می‌گردد. از گاید پلیت برای فراهم آوردن بستر مناسب استقرار فنر، ایجاد عایق الکتریکی برای ادوات اتصال خط و تأمین پایداری عرضی ریل استفاده می‌شود. ماده اولیه ساخت گاید پلیت از شرکت‌های BASF و BADA آلمان تهیه می‌گردد.

رول‌پلاگ سیستم پابند W14

رول‌پلاگ نقش Cast-in part را در سیستم پابند W14 دارد. رول‌پلاگ برای جلوگیری از تماس مستقیم پیچ با بتن، ایجاد عایق الکتریکی و تأمین Pull-out force سیستم پابند به کار می‌رود. رول‌پلاگ‌های مورداستفاده، از جنس کامپاوند پلی‌الفین با استحکام و مقاومت الکتریکی بالا تولید می‌شود.

سیستم پابند خطوط با بار محوری سنگین (30 تن) – Heavy Haul

سیستم پابند مخصوص خطوط ریلی با بار محوری سنگين شرکت سی‌بی‌جی (CBG HH) قابليت تحمل 350 کیلو نیوتن بار محوری و سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را دارا است. طراحی این سیستم پابند بر اساس استانداردهای BS EN 13481-1 و BS EN 13481-2 انجام شده و آزمون‌های تأیید طراحی این سیستم پابند بر اساس استانداردهای BS EN 13146 در آزمایشگاه دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در کشور ایتالیا انجام‌شده و تأییدیه‌های مربوطه از این آزمایشگاه و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 میلادی دریافت شده است. شرکت سی‌بی‌جی تنها تولیدکننده ادوات پابند ریلی برای خطوط با بار محوری سنگین در ایران است.

مشخصات سیستم پابند HH شرکت سی‌بی‌جی:

  • استاندارد: BS EN 13481,
  • Category: E
  • بار محوری: حداکثر 350 کیلو نیوتن،
  • سرعت: حداکثر 200 کیلومتر بر ساعت،
  • پروفیل ریل: 60E1

فنر سیستم پابند Heavy-Haul

فنر سیستم پابند HH برای اتصال ریل به تراورس بتنی و تأمین پایداری ریل در خطوط با بار محوری 30 تن استفاده می‌شود. فنر HH پایداری در برابر نیروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از عبور قطارهای باری را تأمین می‌کند. این محصول از جنس فولاد فنر و بر اساس استاندارد EN 10089 تولید می‌شود. فنرهای HH تولید شرکت سی‌بی‌جی با روش Dacromet 500 پوشش داده می‌شود.

پیچ تراورس بتنی

سیستم پابند پیچ‌های فولادی پابند سیستم Heavy-Haul شرکت سی‌بی‌جی طبق استاندارد UIC 864-1 تولید می‌شود و برای اتصال صحیح اجزای سیستم پابند به تراورس بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین مجموعه پیچ و رول‌پلاگ Pull-out resistance مجموعه پابند را طبق استاندارد BS EN 13481-2 تأمین می‌کند.

پد پلاستیکی سیستم پابند Heavy-Haul

پد پلاستیکی نشیمن‌گاه ریل در سیستم پابند HH برای توزیع تنش و دمپینگ بارهای محوری وارده به تراورس و ایزولاسیون ریل استفاده می‌شود. ماده اولیه ساخت این قطعه گرانول‌های خالص اتیلن‌وینیل‌استات است که از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی تهیه می‌گردد.

گاید پلیت سیستم پابند Heavy-Haul

گاید پلیت در سیستم پابند خطوط با بار محوری 30 تن، از جنس پلی‌آمید 6 یا 6.6 تقویت‌شده با الیاف شیشه ساخته می‌شود. گاید پلیت برای فراهم آوردن بستری مناسب برای استقرار فنر، تأمین پایداری عرضی ریل و ایجاد عایق الکتریکی برای ادوات اتصال خط تولید می‌گردد. ماده اولیه از شرکت‌های BASF و BADA آلمان تهیه می‌گردد.

رول‌پلاگ سیستم پابند Heavy-Haul

رول‌پلاگ نقش Cast-in part را در سیستم پابند HH دارد و درون تراورس‌های خطوط با بار محوری 30 تن قرار می‌گیرد. رول‌پلاگ برای جلوگیری از تماس مستقیم پیچ با بتن، ایجاد عایق الکتریکی و تأمین Pull-out force به کار می‌رود. رول‌پلاگ‌های مورداستفاده، از جنس کامپاوند پلی‌الفین با استحکام و مقاومت الکتریکی بالا تولید می‌شود.

بالاست

لايه بالاست، لايه‌ای از مصالح سنگی شكسته با اندازه حدود 20 تا 60 ميلي‌متر است كه مجموعه تراورس و ريل روی آن قرار گرفته و اجرای آن در خطوط بالاستی برای تحمل نيروها قائم، افقی و جانبی وارد شده بر تراورس‌ها به‌منظور نگه‌داشتن خط در موقعيت معیّن خود، تأمین Stiffness خط، پخش و انتقال بارها به لایه‌های زیرین، میرایی و استهلاک ضربات، ارتعاشات و صداهای حاصل از حرکت وسایل نقلیه ریلی و… ضروری است.یکی از خدمات شرکت سی‌بی‌جی تولید و اجرای لایه بالاست برای پروژه‌های روسازی خطوط ریلی است. معدن بالاست این شرکت واقع در سیرجان دارای 2 سنگ‌شکن فعال دارای پروانه بهره‌برداری با مجوز برداشت است. شرکت سی‌بی‌جی بالاست پروژه‌های بافق-بندرعباس، تهران-همدان، همدان-سنندج و … را تأمین نموده است. آزمایش‌های کنترل کیفی بالاست تولیدی شرکت سی‌بی‌جی بر اساس نشریات سازمان برنامه و بودجه ایران انجام می‌شود.

زیربالاست

زيربالاست مصالح سنگی ریزتر از بالاست است كه در صورت لزوم به‌منظور كاهش تنش‌های وارد بر لايه‌های زيرسازی، نگه‌داری بستر روسازی در مقابل نفوذ سنگ‌های بالاست، محافظت از سطح بستر روسازی در برابر يخبندان، جلوگيری از نفوذ ذرات ريز بستر روسازی به بالاست، تسهیل زهکشی و… اجرا می‌شود.زیربالاست یکی از محصولات معادن بالاست و سنگ‌شکن‌های شرکت سی‌بی‌جی است که برای پروژه‌های روسازی خطوط استفاده می‌گردد.

مصالح سنگی بتن

سنگ‌دانه‌های به‌کاررفته در ساخت محصولات بتنی (انواع تراورس و اسلب‌ترک) شرکت سی‌بی‌جی توسط زنجیره‌ای از معادن، سنگ‌شکن‌ها، سیستم حمل‌ونقل و سیستم تضمین کیفیت این شرکت در سیرجان و شاهرود تأمین می‌شود. بدین ‌ترتیب در شرکت سی‌بی‌جی کنترل کاملی بر تمامی مراحل تولید از تأمین مواد اولیه تا انتهای پروسه ساخت محصولات بتنی وجود دارد.آزمون‌های کنترل کیفیت سنگ‌دانه‌های بتن در آزمایشگاه‌های شرکت سی‌بی‌جی، اداره استاندارد و مکانیک خاک طبق استانداردهای مندرج در نشریات سازمان برنامه و بودجه ایران انجام می‌شود.

 روسازی راه‌آهن

روسازی خطوط راه‌آهن به دو سیستم بالاستی و بدون بالاست تقسیم می‌شود. شرکت سی‌بی‌جی تنها شرکتی در منطقه خاورمیانه است که قابلیت اجرای پروژه‌های ریلی از تولید کلیه مصالح اولیه (شامل بالاست، انواع تراورس بتنی، اسلب‌ترک بتنی، انواع سیستم‌های پابند) تا اجرای کامل (نقشه‌برداری، بالاست‌ریزی، تهیه خط بسته، نصب خط، زیرکوبی، سوزن‌کوبی، جوشکاری ریل و…) آن را دارد.

بالاست‌ریزی قشر اول

بالاست‌ریزی قشر اول پس از تحویل‌گیری بستر روسازی انجام می‌شود. بالاست قشر اول با توجه به میخ‌های نقشه‌برداری، به‌صورت مکانیزه و توسط فینیشر انجام می‌شود تا لایه یکنواختی از بالاست با ارتفاع و عرض مناسب ایجاد شود.

ساخت کوپلاژ

برای نصب خط به روش مکانیزه لازم است که ابتدا در کارخانه ساخت تراورس یا کارگاه روسازی، خط بسته (کوپلاژ) تهیه شود. در اين فرايند تراورس‌های پیش‌ساخته در فواصل مشخص چيده شده و ريل‌ها با استفاده از سيستم پابند روی تراورس بسته مس‌شود. تهیه کوپلاژ سرعت و دقت مرحله نصب خط را افزایش می‌دهد.

نقشه‌برداری

با توجه به روش نصب خط، پیش از شروع عملیات نصب خط، نقشه‌برداری و میخ‌کوبی کناره مسیر انجام می‌شود.

نصب خط

نصب خط به دو روش دستی یا مکانیزه صورت می‌گیرد. در روش مکانیزه کوپلاژها با استفاده از واگن‌های لبه کوتاه به محل نصب خط حمل شده و سپس به وسیله ماشین‌آلات مخصوص ریل‌گذاری (جرثقیل‌های دروازه‌ای و بوم‌دار) نصب می‌شود. شرکت سی‌بی‌جی دارای 5 دستگاه جرثقیل ریلی شامل 2 دستگاه جرثقیل ریلی کایرو، 1 دستگاه جرثقیل ریلی تاکراف و 2 دستگاه جرثقیل ریلی روسی مدل УК-25 است.

بالاست‌ریزی و رلواژ (تنظیم تراز خط)

پس از نصب خط، رلواژ خط توسط ماشین‌آلات روسازی راه‌آهن انجام می‌شود. شرکت سی‌بی‌جی تنها دارنده مجموعه‌ای کامل و فعال از ماشین‌آلات روسازی راه‌آهن در ایران است.در این مرحله عملیات بالاست‌ریزی توسط واگن‌های مخصوص انجام می‌شود. پس از این مرحله، با استفاده از ماشین رگولاتور Plasser & Theurer USP-403، بالاست توزیع و پروفایل می‌گردد.در ادامه عملیات زیرکوبی به منظور تراز کردن خط توسط دستگاه زیرکوب Plasser & Theurer 08-32 انجام می‌شود. این عملیات شامل زیرکوبی و تنظیم تراز قائم و افقی خط است.پس از زیرکوبی، از ماشین تثبیت‌کننده خط (استابلایزر) Plasser & Theurer DGS 62 N به منظور همگن‌سازی بستر بالاست و تثبیت خط استفاده می شود. با استفاده از گراف‌های تهیه شده توسط زیرکوب، در صورت نیاز دوباره عملیات بالاست‌ریزی انجام شده و عملیات رلواژ دوم صورت می‌گیرد.

تعویض، مونتاژ، نصب و جوشکاری سوزن

شرکت سی‌بی‌جی در پروژه‌های روسازی راه‌آهن عملیات تعویض، مونتاژ، نصب، زیرکوبی و جوشکاری سوزن را انجام می‌دهد. مونتاژ سوزن در محل کارگاه روسازی انجام می‌گردد. پس از نصب سوزن، عملیات زیرکوبی سوزن توسط ماشین زیرکوب Plasser & Theurer 08-475 UNIMAT 4S انجام می‌شود.شرکت سی‌بی‌جی تنها شرکت خصوصی دارای ماشین زیرکوب سوزن در ایران است. جوشکاری سوزن با توجه به هندسه خاص آن، متفاوت بودن جنس و پروفیل ریل، عملیاتی ویژه در روسازی راه‌آهن محسوب می‌شود.تمامی اعضای اکیپ مونتاژ، نصب، جوشکاری و بازرسی شرکت سی‌بی‌جی دارای تاییدیه از شرکت Elektro-Thermit آلمان هستند.

جوشکاری و پیوسته کردن ریل‌ها

پس از تنظیم و تثبیت خط، عملیات جوشکاری ریل‌ها انجام می‌شود. عملیات جوشکاری ریل‌‌ها به روش‌های شیار باریک (Enclosed Arc Welding-EAW)، ترمیت (Alumino Thermic) و فلش بات (lash Butt Welding) انجام می‌شود.جوشکاری و پیوسته کردن ریل‌ها به عنوان یکی از کارهای تخصصی در روسازی راه‌آهن مطرح است؛ از این‌رو تمامی پرسنل جوشکاری و بازرسی شرکت سی‌بی‌جی دارای گواهینامه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی از مراجع ذی‌صلاح هستند.

رلواژ نهایی

پس از پایان عملیات جوشکاری و پیوسته کردن ریل‌ها، درصورتی‌که مجددا به بالاست‌ریزی نیاز باشد، این کار انجام گرفته و سپس رلواژ نهایی خط انجام می شود. در این مرحله، زیرکوبی نهایی با استفاده از ماشین زیرکوب Plasser & Theurer 09-32 CSM انجام می‌گردد.

روسازی خطوط بدون بالاست

روسازی خطوط راه‌آهن به دو سیستم بالاستی و بدون بالاست (اسلب‌ترک) تقسیم می‌شود. شرکت سی‌بی‌جی اولین شرکت تولیدکننده اسلب‌ترک در ایران است و تاکنون بیش از 13000 عدد اسلب‌ترک تولید کرده است. در سیستم روسازی بدون بالاست، به جای مجموعه بالاست و تراورس از یک بستر بتنی استفاده می‌گردد. این بستر بتنی، یکپارچگی و یکنواختی Stiffness را در کل خط تأمین می‌کند. ازاین‌رو، این سیستم برای روسازی خطوط سرعت‌بالا بسیار مناسب است. هم‌چنین، از اسلب‌ترک در تونل‌ها، روی پل‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و کریدورها استفاده می‌گردد.

تراورس بتنی B70

تراورس بتنی B70 شرکت سی‌بی‌جی با استفاده از روش Carousel تولید می‌شود. این تراورس برای استفاده در خطوط پرسرعت بالاستی با ريل 60E1 یا 50E4 و سيستم پابند W14 یا پاندرول توليد مي‌گردد. تراورس B70 متداول‌ترین تراورس بتنی روسازی خطوط ریلی است و به‌عنوان انتخاب بهینه در ساخت خطوط بالاستی با بار محوری 25 تن شناخته می‌شود.

مشخصات تراورس B70 شرکت سی‌بی‌جی:

  • کاربرد: خطوط اصلی
  • استاندارد: BS EN 13230، UIC 713R، نشریه شماره 301 و 355 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
  • عرض خط: 1435 میلی‌متر
  • پروفیل ریل: 60E1 / 50E4
  • شیب نشیمن‌گاه ریل: 1:20
    بار محوری: حداکثر 25 تن
  • سرعت: حداکثر 250 کیلومتر بر ساعت
  • مساحت سطح زیرین تراورس: 6800 سانتی‌متر مربع
  • طول: 2600 میلی‌متر
  • عرض: 300 میلی‌متر
  • ارتفاع نشیمن‌گاه ریل: 214 میلی‌متر
  • کلاس بتن: C50/60
  • سیستم پابند: W14 یا پاندرول

تراورس بار محوری سنگین(30 تن) Heavy Haul

تراورس مخصوص خطوط ریلی بالاستی با بار محوری سنگين شرکت سی‌بی‌جی (CBG HH) قابليت تحمل 30 تن بار محوری و سرعت 160 کيلومتر بر ساعت را دارد. آزمون‌های تأیید طراحی این تراورس بر اساس استانداردهای BS EN 13230-1، BS EN 13230-2 و کد UIC 713R در سال 2016 میلادی در آزمایشگاه Italcertifer کشور ایتالیا انجام شده و تأییدیه‌های مربوطه از این آزمایشگاه و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دریافت شده است.

مشخصات تراورس HH شرکت سی‌بی‌جی:

  • کاربرد: خطوط بالاستی با بار محوری 30 تن
  • استاندارد: EN 13230 و UIC 713R
  • عرض خط: 1435 میلی‌متر
  • پروفیل ریل: 60E1
  • شیب نشیمن‌گاه ریل: 1:20
  • بار محوری: 30 تنسرعت: حداکثر 160 کیلومتر بر ساعت
  • مساحت سطح زیرین تراورس: 7796 سانتی‌متر مربع
  • طول: 2600 میلی‌متر
  • عرض: 300 میلی‌متر
  • ارتفاع نشیمن‌گاه ریل: 223 میلی‌متر
  • کلاس بتن: C50/60
  • سیستم پابند: CBG HH

تراورس کوهان‌دار

تراورس بتنی B70 کوهان‌دار جهت استفاده در خطوط بالاستی با ريل 60E1 و سيستم پابند W14 توليد مي‌گردد. اين نوع تراورس با ايجاد فاصله‌ای بين ريل و تراورس فضای مناسبی جهت فرار شن و جلوگيری از تجمع آن ايجاد می‌کند. تراورس بتنی B70 کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی به‌عنوان راه حلی برای خطوط بالاستی در مناطق کویری شناخته می‌شود.

مزایای تراورس کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی:

  • رفع مشکل دفن شدن خطوط ریلی در اثر طوفان شن در مناطق کویری
  • کاهش هزینه نگه‌داری و تعمیرات نسبت به تراورس‌های معمولی در مناطق کویری

اسلب ترک

به عنوان متداول‌ترین اسلب‌ترک جهت روسازی خطوط بدون بالاست و نیز در تونل‌ها و ايستگاه‌ها استفاده مي‌شود. از اسلب‌ترک به دلیل تأمین یکنواختی Stiffness خطوط راه‌آهن، در ساخت خطوط پرسرعت استفاده می‌شود. استفاده از اسلب‌ترک باعث پايداری بيشتر خطوط و کاهش چشمگير هزينه‌های نگه‌داری و تعمیرات آن مي‌شود. اسلب‌ترک شرکت سی‌بی‌جی جهت استفاده از سيستم پابند W14 تولید مي‌گردد.

مزایای اسلب‌ترک شرکت سی‌بی‌جی:

  • امکان اجرای سریع
  • هزینه نگه‌داری و تعمیرات اندک در بازه زمانی طولانی
  • تامین یکنواختی Stiffness خطوط ریلی (خطوط پرسرعت)
  • امکان استفاده از سیستم‌های پابند موجود

اسلب‌ترک کوهان‌دار

اسلب‌ترک کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی به‌عنوان راه حلی برای خطوط کویری شناخته می‌شود. بالاتر بودن نشیمن‌گاه ریل در این اسلب‌ترک‌ها موجب جلوگيری از تجمع شن و در نتیجه عدم دفن ريل مي‌شود. اسلب‌ترک‌های کوهان‌دار توليدشده در شرکت سی‌بی‌جی برای استفاده از سيستم پابند W14 عرضه مي‌گردد.

مزایای اسلب‌ترک کوهان‌دار شرکت سی‌بی‌جی:

  • امکان اجرای سریع
  • رفع مشکل دفن شدن خطوط ریلی در اثر طوفان شن در مناطق کویری
  • هزینه نگه‌داری و تعمیرات اندک در بازه زمانی طولانی
  • تامین یکنواختی Stiffness خطوط ریلی (خطوط پرسرعت).

سیستم پابند 14

 شرکت شرکت سی‌بی‌جی تنها تولیدکننده ست کامل ادوات پابند ریل در ایران است. سیستم پابند ریل W14 به عنوان متداول‌ترین سیستم پابند شناخته می‌شود که وظیفه اتصال ریل به تراورس یا اسلب‌ترک را بر عهده دارد. این سیستم وظیفه عایق کردن ریل، دمپینگ بارهای واردشده به تراورس، توزیع تنش‌های اعمالی، کاهش ارتعاشات و کاستن از نویز سیستم و تامین Pull-out force را دارد و موجب دوام سیستم در برابر نیروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از عبور قطار می‌شود.

اجزای سیستم پابند W14:

  • فنر فولادی
  • پیچ فولادی
  • گاید پلیت
  • پد پلاستیکی
  • رول‌پلاگ

فنر سیستم پابند
W14

فنر سیستم پابند W14 برای اتصال ریل به تراورس بتنی و تأمین پایداری ریل مورداستفاده قرار می‌گیرد. فنر W14 پایداری در برابر نیروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از عبور قطار را تامین می‌کند. این محصول از جنس فولاد فنر (EN 10089) تولید می‌شود. فنرهای W14 تولید شرکت سی‌بی‌جی با روش Dacromet 500 پوشش داده می‌شود.

پیچ سیستم پابند W14

پیچ‌های فولادی پابند سیستم W14 شرکت سی‌بی‌جی طبق استاندارد UIC 864-1 تولید می‌شود و برای اتصال صحیح اجزای سیستم پابند به تراورس بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین مجموعه پیچ و رول‌پلاگ Pull-out resistance مجموعه پابند را تامین می‌کند.

پد پلاستیکی نشیمن‌گاه ریل سیستم پابند W14

پد پلاستیکی نشیمن‌گاه ریل در سیستم پابند W14 برای توزیع تنش و دمپینگ بارهای محوری وارده به تراورس و ایزولاسیون ریل استفاده می‌شود. ماده اولیه ساخت این قطعه، گرانول‌های خالص اتیلن‌وینیل‌استات است که از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی مانند دوپونت آمریکا و توتال فرانسه تهیه می‌گردد.

گاید پلیت سیستم پابند W14

گاید پلیت از جنس پلی‌آمید 6 یا 6.6 تقویت‌شده با الیاف شیشه (30-35%) تولید می‌گردد. از گاید پلیت برای فراهم آوردن بستر مناسب استقرار فنر، ایجاد عایق الکتریکی برای ادوات اتصال خط و تأمین پایداری عرضی ریل استفاده می‌شود. ماده اولیه ساخت گاید پلیت از شرکت‌های BASF و BADA آلمان تهیه می‌گردد.

رول‌پلاگ سیستم پابند W14

رول‌پلاگ نقش Cast-in part را در سیستم پابند W14 دارد. رول‌پلاگ برای جلوگیری از تماس مستقیم پیچ با بتن، ایجاد عایق الکتریکی و تأمین Pull-out force سیستم پابند به کار می‌رود. رول‌پلاگ‌های مورداستفاده، از جنس کامپاوند پلی‌الفین با استحکام و مقاومت الکتریکی بالا تولید می‌شود.

سیستم پابند خطوط با بار محوری سنگین (30 تن) – Heavy Haul

سیستم پابند مخصوص خطوط ریلی با بار محوری سنگين شرکت سی‌بی‌جی (CBG HH) قابليت تحمل 350 کیلو نیوتن بار محوری و سرعت 200 کيلومتر بر ساعت را دارا است. طراحی این سیستم پابند بر اساس استانداردهای BS EN 13481-1 و BS EN 13481-2 انجام شده و آزمون‌های تأیید طراحی این سیستم پابند بر اساس استانداردهای BS EN 13146 در آزمایشگاه دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در کشور ایتالیا انجام‌شده و تأییدیه‌های مربوطه از این آزمایشگاه و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 میلادی دریافت شده است. شرکت سی‌بی‌جی تنها تولیدکننده ادوات پابند ریلی برای خطوط با بار محوری سنگین در ایران است.

مشخصات سیستم پابند HH شرکت سی‌بی‌جی:

  • استاندارد: BS EN 13481, Category: E
  • بار محوری: حداکثر 350 کیلو نیوتن
  • سرعت: حداکثر 200 کیلومتر بر ساعت
  • پروفیل ریل: 60E1

فنر سیستم پابند Heavy-Haul

فنر سیستم پابند HH برای اتصال ریل به تراورس بتنی و تأمین پایداری ریل در خطوط با بار محوری 30 تن استفاده می‌شود. فنر HH پایداری در برابر نیروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی از عبور قطارهای باری را تأمین می‌کند. این محصول از جنس فولاد فنر و بر اساس استاندارد EN 10089 تولید می‌شود. فنرهای HH تولید شرکت سی‌بی‌جی با روش Dacromet 500 پوشش داده می‌شود.

پیچ تراورس بتنی

سیستم پابند پیچ‌های فولادی پابند سیستم Heavy-Haul شرکت سی‌بی‌جی طبق استاندارد UIC 864-1 تولید می‌شود و برای اتصال صحیح اجزای سیستم پابند به تراورس بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین مجموعه پیچ و رول‌پلاگ Pull-out resistance مجموعه پابند را طبق استاندارد BS EN 13481-2 تأمین می‌کند.

پد پلاستیکی سیستم پابند Heavy-Haul

پد پلاستیکی نشیمن‌گاه ریل در سیستم پابند HH برای توزیع تنش و دمپینگ بارهای محوری وارده به تراورس و ایزولاسیون ریل استفاده می‌شود. ماده اولیه ساخت این قطعه گرانول‌های خالص اتیلن‌وینیل‌استات است که از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی تهیه می‌گردد.

گاید پلیت سیستم پابند
Heavy-Haul

گاید پلیت در سیستم پابند خطوط با بار محوری 30 تن، از جنس پلی‌آمید 6 یا 6.6 تقویت‌شده با الیاف شیشه ساخته می‌شود. گاید پلیت برای فراهم آوردن بستری مناسب برای استقرار فنر، تأمین پایداری عرضی ریل و ایجاد عایق الکتریکی برای ادوات اتصال خط تولید می‌گردد. ماده اولیه از شرکت‌های BASF و BADA آلمان تهیه می‌گرد

رول پلاگ سیستم پابند –
Heavy Haul

رول‌پلاگ نقش Cast-in part را در سیستم پابند HH دارد و درون تراورس‌های خطوط با بار محوری 30 تن قرار می‌گیرد. رول‌پلاگ برای جلوگیری از تماس مستقیم پیچ با بتن، ایجاد عایق الکتریکی و تأمین Pull-out force به کار می‌رود. رول‌پلاگ‌های مورداستفاده، از جنس کامپاوند پلی‌الفین با استحکام و مقاومت الکتریکی بالا تولید می‌شود.

بالاست

لايه بالاست، لايه‌ای از مصالح سنگی شكسته با اندازه حدود 20 تا 60 ميلي‌متر است كه مجموعه تراورس و ريل روی آن قرار گرفته و اجرای آن در خطوط بالاستی برای تحمل نيروهای قائم، افقی و جانبی واردشده بر تراورس‌ها به‌منظور نگه‌داشتن خط در موقعيت معیّن خود، تأمین Stiffness خط، پخش و انتقال بارها به لایه‌های زیرین، میرایی و استهلاک ضربات، ارتعاشات و صداهای حاصل از حرکت وسایل نقلیه ریلی و… ضروری است.
یکی از خدمات شرکت سی‌بی‌جی تولید و اجرای لایه بالاست برای پروژه‌های روسازی خطوط ریلی است. معدن بالاست این شرکت واقع در سیرجان دارای 2 سنگ‌شکن فعال دارای پروانه بهره‌برداری با مجوز برداشت است. شرکت سی‌بی‌جی بالاست پروژه‌های بافق-بندرعباس، تهران-همدان، همدان-سنندج و … را تأمین نموده است. آزمایش‌های کنترل کیفی بالاست تولیدی شرکت سی‌بی‌جی بر اساس نشریات سازمان برنامه و بودجه ایران انجام می‌شود.

زیربالاست

زيربالاست مصالح سنگی ریزتر از بالاست است كه در صورت لزوم به‌منظور كاهش تنش‌های وارد بر لايه‌های زيرسازی، نگه‌داری بستر روسازی در مقابل نفوذ سنگ‌های بالاست، محافظت از سطح بستر روسازی در برابر يخبندان، جلوگيری از نفوذ ذرات ريز بستر روسازی به بالاست، تسهیل زهکشی و … اجرا می‌شود.
زیربالاست یکی از محصولات معادن بالاست و سنگ‌شکن‌های شرکت سی‌بی‌جی است که برای پروژه‌های روسازی خطوط استفاده می‌گردد.

مصالح سنگی بتن

سنگ‌دانه‌های به‌کاررفته در ساخت محصولات بتنی (انواع تراورس و اسلب‌ترک) شرکت سی‌بی‌جی توسط زنجیره‌ای از معادن، سنگ‌شکن‌ها، سیستم حمل‌ونقل و سیستم تضمین کیفیت این شرکت در سیرجان و شاهرود تأمین می‌شود. بدین ‌ترتیب در شرکت سی‌بی‌جی کنترل کاملی بر تمامی مراحل تولید از تأمین مواد اولیه تا انتهای پروسه ساخت محصولات بتنی وجود دارد.

روسازی راه‌آهن

روسازی خطوط راه‌آهن به دو سیستم بالاستی و بدون بالاست تقسیم می‌شود. شرکت سی‌بی‌جی تنها شرکتی در منطقه خاورمیانه است که قابلیت اجرای پروژه‌های ریلی از تولید کلیه مصالح اولیه (شامل بالاست، انواع تراورس بتنی، اسلب‌ترک بتنی، انواع سیستم‌های پابند) تا اجرای کامل (نقشه‌برداری، بالاست‌ریزی، تهیه خط بسته، نصب خط، زیرکوبی، سوزن‌کوبی، جوشکاری ریل و …) آن را دارد.

بالاست‌ریزی قشر اول

بالاست‌ریزی قشر اول پس از تحویل‌گیری بستر روسازی انجام می‌شود. بالاست قشر اول با توجه به میخ‌های نقشه‌برداری، به‌صورت مکانیزه و توسط فینیشر انجام می‌شود تا لایه یکنواختی از بالاست با ارتفاع و عرض مناسب ایجاد شود.

ساخت کوپلاژ

برای نصب خط به روش مکانیزه لازم است که ابتدا در کارخانه ساخت تراورس یا کارگاه روسازی، خط بسته (کوپلاژ) تهیه شود. در اين فرايند تراورس‌های پیش‌ساخته در فواصل مشخص چيده شده و ريل‌ها با استفاده از سيستم پابند روی تراورس بسته مي‌شود. تهیه کوپلاژ سرعت و دقت مرحله نصب خط را افزایش می‌دهد.

نقشه‌برداری

 با توجه به روش نصب خط، پیش از شروع عملیات نصب خط، نقشه‌برداری و میخ‌کوبی کناره مسیر انجام می‌شود.

نصب خط

نصب خط

نصب خط به دو روش دستی یا مکانیزه صورت می‌گیرد. در روش مکانیزه کوپلاژها با استفاده از واگن‌های لبه کوتاه به محل نصب خط حمل شده و سپس به وسیله ماشین‌آلات مخصوص ریل‌گذاری (جرثقیل‌های دروازه‌ای و بوم‌دار) نصب می‌شود.
شرکت سی‌بی‌جی دارای 5 دستگاه جرثقیل ریلی شامل 2 دستگاه جرثقیل ریلی کایرو، 1 دستگاه جرثقیل ریلی تاکراف و 2 دستگاه جرثقیل ریلی روسی مدل УК-25 است.

بالاست‌ریزی و رلواژ (تنظیم تراز خط)

بالاست‌ریزی و رلواژ
(تنظیم تراز خط)

پس از نصب خط، رلواژ خط توسط ماشین‌آلات روسازی راه‌آهن انجام می‌شود. شرکت سی‌بی‌جی تنها دارنده مجموعه‌ای کامل و فعال از ماشین‌آلات روسازی راه‌آهن در ایران است.
در این مرحله عملیات بالاست‌ریزی توسط واگن‌های مخصوص انجام می‌شود. پس از این مرحله، با استفاده از ماشین رگولاتور Plasser & Theurer USP-403، بالاست توزیع و پروفایل می‌گردد.
در ادامه عملیات زیرکوبی به منظور تراز کردن خط توسط دستگاه زیرکوب Plasser & Theurer 08-32 انجام می‌شود. این عملیات شامل زیرکوبی و تنظیم تراز قائم و افقی خط است.
پس از زیرکوبی، از ماشین تثبیت‌کننده خط (استابلایزر) Plasser & Theurer DGS 62 N به منظور همگن‌سازی بستر بالاست و تثبیت خط استفاده می شود. با استفاده از گراف‌های تهیه شده توسط زیرکوب، در صورت نیاز دوباره عملیات بالاست‌ریزی انجام شده و عملیات رلواژ دوم صورت می‌گیرد.

تعویض، مونتاژ، نصب و جوشکاری سوزن

تعویض، مونتاژ، نصب و  جوشکاری سوزن

شرکت سی‌بی‌جی در پروژه‌های روسازی راه‌آهن عملیات تعویض، مونتاژ، نصب، زیرکوبی و جوشکاری سوزن را انجام می‌دهد. مونتاژ سوزن در محل کارگاه روسازی انجام می‌گردد. پس از نصب سوزن، عملیات زیرکوبی سوزن توسط ماشین زیرکوب Plasser & Theurer 08-475 UNIMAT 4S انجام می‌شود.
شرکت سی‌بی‌جی تنها شرکت خصوصی دارای ماشین زیرکوب سوزن در ایران است. جوشکاری سوزن با توجه به هندسه خاص آن، متفاوت بودن جنس و پروفیل ریل، عملیاتی ویژه در روسازی راه‌آهن محسوب می‌شود.
تمامی اعضای اکیپ مونتاژ، نصب، جوشکاری و بازرسی شرکت سی‌بی‌جی دارای تاییدیه از شرکت Elektro-Thermit آلمان هستند.

جوشکاری و پیوسته کردن ریل‌ها

جوشکاری و پیوسته کردن ریل‌ها

پس از تنظیم و تثبیت خط، عملیات جوشکاری ریل‌ها انجام می‌شود. عملیات جوشکاری ریل‌‌ها به روش‌های شیار باریک (Enclosed Arc Welding-EAW)، ترمیت (Alumino Thermic) و فلش بات (lash Butt Welding) انجام می‌شود.
جوشکاری و پیوسته کردن ریل‌ها به عنوان یکی از کارهای تخصصی در روسازی راه‌آهن مطرح است؛ از این‌رو تمامی پرسنل جوشکاری و بازرسی شرکت سی‌بی‌جی دارای گواهینامه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی از مراجع ذی‌صلاح هستند.

رلواژ نهایی

رلواژ نهایی

پس از پایان عملیات جوشکاری و پیوسته کردن ریل‌ها، درصورتی‌که مجددا به بالاست‌ریزی نیاز باشد، این کار انجام گرفته و سپس رلواژ نهایی خط انجام می شود. در این مرحله، زیرکوبی نهایی با استفاده از ماشین زیرکوب Plasser & Theurer 09-32 CSM انجام می‌گردد.

روسازی خطوط بدون بالاست

روسازی خطوط بدون بالاست

روسازی خطوط راه‌آهن به دو سیستم بالاستی و بدون بالاست (اسلب‌ترک) تقسیم می‌شود. شرکت سی‌بی‌جی اولین شرکت تولیدکننده اسلب‌ترک در ایران است و تاکنون بیش از 13000 عدد اسلب‌ترک تولید کرده است. در سیستم روسازی بدون بالاست، به جای مجموعه بالاست و تراورس از یک بستر بتنی استفاده می‌گردد. این بستر بتنی، یکپارچگی و یکنواختی Stiffness را در کل خط تأمین می‌کند. ازاین‌رو، این سیستم برای روسازی خطوط سرعت‌بالا بسیار مناسب است. هم‌چنین، از اسلب‌ترک در تونل‌ها، روی پل‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و کریدورها استفاده می‌گردد.